/ GPU

R9 290 --->1080 Ti

Testasin teidän kaikkien iloksi muutamaa peliä parilla näyttiksellä.
Prosessorina on 4670k joka turbon avustuksella juoksee 4GHz. Käytössä on 1600MHz taajuista DDR3 muistia 16gigaa.

OC palkeissa prossua on kellotettu 4.2GHz asti ja muistit 1866MHz. Haswell ftw.

Nämä juostenkustut testit on tehty PC:llä, joka on täynnä kaikkenlaista taustaprosessia. Yritin juosta peleissä samoissa paikoissa kummallakin kortila, mutta en loppujenlopuksi muistanut miten menin alunperin, joten juoksin vain päättömästi jonnekkin. Lisäksi MMO peleissä virhemarginaalia teoriassa on enemmän, koska siellä pelaajia on hankala pakottaa toimimaan samoin kummankin testin aikana.

Skyrim – Special Edition

Skyrimiä on modattu reilulla sadalla modilla, mutta ENB ei ole käytössä.

Skyrim toimii 1080 Ti:llä 60fps, koska fps on rajoitettu siihen. Muutamia droppeja tulee, kun peli lataa jotain uusia asioita whiterunissa.

Toinen testipaikka on Riften. Siellä tapahtuu jatkuvasti jotain outoa, kun kylä on täynnä varkaita ja vartioita. Tästä syystä FPS dippailee kummallakin kortilla ties missä.

Mass Effect Andromeda

Eos toimii 1080 Ti:llä selvästi paremmin ja kulkua tuntuisi olevan enemmänkin, mikäli prosessori pysyisi touhussa mukana.

[![Eos base](/content/images/2017/05/Mass-Effect-Andromeda-EOS-Base-walk-OC-palkki-267x150.png)](/content/images/2017/05/Mass-Effect-Andromeda-EOS-Base-walk-OC-palkki.png)Eos base
Oman aluksen kannella sama homma jatkuu kuin planeetallakin. Ovien avaaminen tiputtaa FPS:n 60 paikkeille.

Star Citizen

Star Citizen toimii Crusaderin spawnipaikalla 1080 Ti:llä konsolinumeroin ja R9 290:llä sopivasti nykien. Oven avaamiset ja toisten pelaajien spawnaamiset syövät frameja ikävästi.

[![Station walk](/content/images/2017/05/Star-Citizen-Station-walk-oc-palkki-267x150.png)](/content/images/2017/05/Star-Citizen-Station-walk-oc-palkki.png)Station walk
Avaruusessa Star Citizen toimii muutamalla bottialuksella höystettynä kohtalaisesti 1080 Ti:llä. Kummallakaan kortilla ei huomaa suuria FPS droppeja motion blurin takaa.

LOTRO

Itseäni viihdyttäen testasin myös LOTROn. Kyseinen peli ei käytä kumpaakaan GPU:ta muutamaa prosenttia enempää. Forlawin kohdalla jätin Intelin virransäästöt pois käytöstä UEFI:sta samalla kun ajelin kellotuksia.

[![Minas tirith After-Battle](/content/images/2017/05/LOTRO-after-battle-minas-tirith-OC-palkki-267x150.png)](/content/images/2017/05/LOTRO-after-battle-minas-tirith-OC-palkki.png)Minas tirith After-Battle
[![](/content/images/2017/05/LOTRO-forlaw-OC-palkki-267x150.png)](/content/images/2017/05/LOTRO-forlaw-OC-palkki.png)Forlaw
### SWTOR

SWTOR on myös hieman wanhahtava MMO. GPU on käytössä kohtalaisen heikosti.

Black Desert Online

Black Desertin tulokset ovat myös mitattu kylissä. Pelaajien määrästä johtuen FPS on siellä erittäin heikko. Calpheonin testissä näkyy puolenvälin kohdalla piikki jossa katson portista ulos, jolloin 1080 Ti saa vähän nostetta. Heidelin kohdalla tein saman Intelin ekosysteemien kanssa kuin LOTROssa Forlawin kanssa.

[![Calpheon](/content/images/2017/05/BDO-Calpheon-OC-palkki-267x150.png)](/content/images/2017/05/BDO-Calpheon-OC-palkki.png)Calpheon
[![Heidel](/content/images/2017/05/BDO-Heidel-oc-palkki-267x150.png)](/content/images/2017/05/BDO-Heidel-oc-palkki.png)Heidel
Yhteenvetona voisin sanoa, että 1080 Ti:n minimi FPS on aikalailla sama kuin R9 290:n maksimi FPS, mikäli se on näytönohjaimesta kiinni. MMO-peleissä pitäisi varmaan olla prosessorilla lisää kellotaajuutta, koska muuten eroja ei tule varsinkaan kun pääosin yksi ydin on käytössä. Black Desert olisi pitänyt testata pellolla, koska siellä näin jälkikäteen testattuna näyttäisi olevan huomattava ero FPS:ssä. Kylässä joko engine tai CPU rajoittaa tätä hommaa.