2014 TOP5 PC
Oli helppoa valita vuoden 2014 TOP5 PC-pelit, sillä pelasin nimittäin juurikin viittä kyseisenä vuonna julkaistua peliä. Hetken joutui kyllä muistelemaan, mutta tässäpä ne sitten lyhyesti ja huonosti kerrotusti.
5. Banished
Muistan pelanneeni Banishedia alkuvuodesta paljonkin ja pitäneeni siitä kovasti. Peli on Survival City-management tms. Siinä aloitetaan tekemään kylää muutamalla asukkaalla ja toivotaan, että he kestävät seuraavan talven yli eivätkä kuole nälkään, kylmyyteen, tauteihin, tulipaloihin, kivensortumiin tai ties mihin.
Väestöä täytyy pitää kurissa, sillä liian nopea kasvu johtaa nälänhätään yms ja liian hidas kasvu johtaa, siihen että väestö kuolee vanhuuteen ja loppuu asukkaat. Kylää täytyy laajentaa sopivaan tahtiin ja täytyy tehdä valintoja haluaako tänä vuonna tehdä blacksmithin vai tailorin. Ilman toista ihmiset kuolee kylmyyteen ja ilman toista loppuu työkalut ja kuollaan nälkään. Kiirehtii ja tekee molemmat niin kuolee nälkään ja kylmyyteen yms.
Sitä luulee tehneensä hyvän kylän, joka kasvaa tasaisesti ja asukkaat ovat iloisia. Sitten tulee hurrikaani ja pistää pellot paskaksi ja tulipalo polttaa ihmisiltä mökit samana vuonna. Voi sitten katsoa surullisena sitä tai aloittaa uuden pelin ja koittaa paremmalla onnella.
4. Borderlands: The Pre-Sequel
Peli jossa ammutaan erilaisialla aseilla erilaisia vihollisia 1-4 hengen porukalla. Joku voisi lyhesti sanoa COOP FPS. Pelissä suuri ilo on kerätä loottina randomisti generoituja aseita ja vertailla niitä keskenään tuntitolkulla.
En odottanut uudelta Borderlandsilta mitään mullistavaa, eikä peli juuri mitään uutta pelimekanisesti tarjoakaan edelliseen osaan verrattuna, vaan on ns. lisää sitä samaa uudella juonella. Tämä peli pelattiin läpi cooppina roskalootan porukan kesken ja oikein mukavaa coop-räiskintää pariksi illaksi siitä saatiinkin, joten kaipa se ihan hyvä peli oli. En tiedä miten kauan pelisarjaa kannattaa viedä eteenpäin ilman suurempia muutoksia, mutta toisaalta mitäpä sitä korjaamaan sellaista joka ei ole rikki.
3. The Elder Scrolls Online
Lasken TES-loren yhdeksi parhaimmista fantasia-loreista ja odotukset peliä kohtaa olivatkin aika kovat. MMO-peli, jossa on ääninäytellyt dialogit (liekkö muita kun tämä ja SWTOR) ja hyvä lore. Kuulostaa hyvältä. Kyllä se sitä olikin.
Peli sijoittuu muutama tuhat vuotta ennen muiden TES-pelien tapahtumia, jolloin mailmassa tapahtui kauheita kuten tapana on tapahtua ja muodostui 3 allianssia, jotka rupesivat nujakoimaan keskenään. Täytyy sanoa etten enää muista paljoakaan pelin juonesta, mutta muistan että maisemat olivat hienot. Niin ja minulla oli OP Dragonknight buildi ja pystyin sooloamaan group dungeoneita kunnes nerffasivat sen…
Valitettavasti, kuten MMO-pelien kanssa on yleistä, ESO:n launchia vaivasivat lastentaudit, bugit ja bottaajat. Nämä johtuivat luultavasti siitä, että tämä oli ZeniMax-studion ensimäinen yritys MMO-pelien maailmaan. Kuulemma ongelmat on korjattu, mutta menetettyjä pelaajia on vaikea saada takaisin.
Odotin tältä peliltä tekemistä noin kolmeksi kuukaudeksi ja ostinkin peliaikaa 90 päivää ajatuksena, että se on siihen mennessä taputeltu. Niinhän siinä kävikin, että taputeltu se siihen mennessä olikin. Ennustin että peli on jouluun 2014 mennessä free2play, mutta pelillä näyttää menevän vielä niin hyvin, että pitävät sen kuukausimaksullisena. Sinänsä harmillista, sillä olisin halunnut palata pelin pariin, mutten kyllä halua maksaa siitä kuukausimaksua.
2. Divinity: Original Sin
Kickstarterista onnistuneesti ulos putkahtanut tekele, jonka pelasin tämän läpi cooppina. Jos termi DnD sanoo mitään, niin tämä peli on juuri sitä mitä sen pitää videopelinä olla. Classinen RPG, jossa ei paljon kerrota mitä pitäisi tehdä, vaan pitää mennä etsimään asiat journalin ja oman muistin perusteella.
Questeja voi suorittaa monella tapaa. Voi mennä pitkää reittiä kävellen ja tappaen kaikki viholliset tai voi mennä näkymättömänä ja teleporttaillen seinien läpi, jotta saa haluamansa. Tai sitten voi vaikkapa tappaa questin antajan ja se on sitten siinä.
Coop dialogi npc-hahmojen kanssa on hoidettu ovelasti. Jos pelaajilla on eriävät mielipiteet, heitetään noppaa siitä kumman vastaus on se jolla mennään eteenpäin. Tähän vaikuttaa oman hahmon atribuutit ja niitä voi parantaa combat-atribuuttien kustannuksella.
Minulla on se yksi jännä harvinainen achievementti (alle 1%), koska tape voitti yhden dialogin eikä antanut kiveä henkilölle, joka johti siihen ettemme voineet käyttää hyviä aseita koko pelin loppupuoliskolla ja kaikilla paitsi minulla oli pysyvä tauti, jos niitä käytti edes inventoryssä.
1. Dragon Age: Inquisition
Olen kova Dragon Age -fani ja käytin tämän pelin läpipeluuseen yli 100 tuntia. Pidin edellisistä peleistä kovasti ja tämä oli mielestäni parempi kuin kumpikaan aiemmista. Dialogi ja juonenkerronta on loistavaa, kuten Biowarelta osaa odottaa ja esteettisesti peli on helvetin kaunis. Combat on DA:Originsin ja DA2 väliltä, joka on minusta oikein sopiva.
En jaksa tästä jauhaa hirveästi, koska tape jo omassa listassaan kävi läpi miltei kaiken oleellisen.
Omalta kohdaltani sanon, etten ymmärrä mitä vikaa PC-version kontrolleissa muka on, kuten ihmiset Internetissä antavat olettaa. Minusta ne oli ihan normaalit.
Pelin loppu oli paska, varmaan osittain siksi, että peli loppui, mutta pääasiassa, koska pelin aikana tehdyillä valinnoilla ei ole minkäänlaista merkitystä ja viimeinen bossi oli kuin pussillinen keitettyjä herneitä. Olisivat ottaneet mallia Mass Effect 2:n lopusta, joka oli mielestäni helvetin hyvin tehty. Lopun paskuus ei kuitenkaan riitä tiputtamaan peli listan ykkössijalta, sillä kestoltaan se on vain 1% pelin ajasta ja loput 99% on helvetin hyvää Dragon Agea.